Nachtburgemeester 2018 - 2020

Solliciteer nu

Amsterdam zoekt nachtburgemeester (m/v/x)

Aanmelden kan tot 24 januari 2018

Wie past het jasje van de 'rebel in a suit' in 2018 - 2020?

Het is verkiezingstijd! Na twee termijnen draagt Mirik Milan het voorzitterschap van Stichting N8BM A’DAM over, en daarmee ook zijn betaalde functie als nachtburgemeester van Amsterdam.

Wie zijn we?

De nachtburgemeester is in 2003 in het leven geroepen om het nachtleven in de hoofdstad een impuls te geven. Als luis in de pels van het stadsbestuur — maar wel een die dezelfde taal spreekt, heeft de nachtburgemeester veel van haar doelstellingen behaalt. Met als bekendste voorbeeld de 24-uursvergunningen, het vlaggeschip van de stichting.  In 2014 richtte Mirik de Stichting N8BM A’DAM op en mede daardoor is de nachtburgemeester in Amsterdam uitgegroeid tot een instituut dat internationaal wordt gezien als ‘het meest gevestigde voorbeeld’ (The New York Times, 2017) dat zich onafhankelijk inzet voor de erkenning van de waarde van het nachtleven.

Inmiddels zijn we vijftien jaar en vijf nachtburgemeesters verder: een periode waarin de nachtburgemeester zich heeft ontwikkeld tot veel meer dan alleen een ambassadeur voor de Amsterdamse nacht. Vanwege de internationale belangstelling wordt de stichting, als pionier, regelmatig gevraagd om haar expertise te delen. In onder meer London, Parijs, Zurich, New York en Tokio wordt nu ook een nachtburgemeester aangesteld, naar Amsterdams voorbeeld.

Wat doen we?

Ondanks alle internationale aandacht staat de ontwikkeling van de Amsterdamse nacht altijd voorop. Zo zit de stichting in het experteam van de burgemeester, maken we ons hard voor maatschappelijke kwesties als gentrification en inclusiviteit, en initiëren we evenementen die het nachtleven ten goede komen.

Afgelopen twee jaar organiseerde Stichting N8BM A’DAM onder meer de Night Mayor Summit, het female-empowerment forum Chicks on a Mission en het jaarlijkse clubfestival Nacht voor de Nacht. Daarnaast is de stichting het klankbord geweest van het nieuwe festivalbeleid, zijn we nauw betrokken geweest bij de pilot Rembrandtplein Gastvrij en werd de nachtelijke creatieve industrie verenigd met de Club van 100.

Kortom: nachtburgemeester zijn is serious business.

Wie zoeken we?

Nu Mirik Milan twee termijnen nachtburgemeester is geweest, is het tijd om de stichting over te dragen aan een andere Amsterdammer. De stichting zoekt een ondernemend
, vastberaden en standvastige idealist die een onvoorwaardelijke liefde heeft voor de nacht en de inwoners van Amsterdam.

Maar je moet meer in je mars hebben:

Functie

• Je geef leiding aan Stichting N8BM A’DAM
  • Je geeft gevraagd en ongevraagd advies aan alle stakeholders op het gebied van
nachtleven in de stad
  • Je gaat actief opzoek naar waar mogelijkheden liggen voor de ontwikkeling van de Amsterdamse nacht
  • Je luistert naar alle partijen: gemeente
Amsterdam, ondernemers, gebruikers van de nacht en de inwoners
  • Je hebt oog voor sociale en maatschappelijke ontwikkelingen binnen de nachtcultuur en zet waar nodig nieuwe ontwikkelingen in gang
  • Je draagt bij aan een diverse, sociaal en etnisch inclusieve nacht voor alle Amsterdammers
  • Je bent communicatief vaardig en kan een boodschap overbrengen
  • Je bent spokes person namens de stichting richting de gemeente
  • Je bent ambassadeur van Amsterdam

Functie eisen

• Je bent beschikbaar voor een periode van 2 jaar, 3/4 dagen per week
  • Je hebt kennis van het Amsterdamse nachtleven, en je bent er meerdere jaren in actief
  • Je hebt draagvlak in de lokale scene
  • Je bent sociaal- en spreekvaardig
  • Je bent onpartijdig
  • Je hebt de gewenste motivatie

Ben je er nog?

En ben nog steeds overtuigd dat jij de nachtburgemeester in 2018 - 2020 moet worden? Mooi. Geef je dan nu op als kandidaat voor de nachtburgemeester verkiezingen op 24 februari.

Aanmelden kan tot 25 januari.